Een ernstig gesprek met Henk de Haan want het gaat over zijn bedrijf Henk Evenement’n

Als ondernemer is hij toch wel een soort van rare snijboon. Maar Henk de Haan (57) vaart er wel bij. ,,Laatst kwamen de volleybalsters van Bedum langs met de vraag of ik hen wilde sponsoren. Nou dat doe ik liever niet, ik spendeer liever wat tijd in plaats van geld. Een gratis optreden of zo. Maar uiteindelijk zijn we overeengekomen dat ze met Broez’n op de kont gaan spelen. Mooi toch?! Haha.’’

Broez’n is de pay-off, ofwel de imagoversterkende slogan, van zijn bedrijf Henk Evenement’n. En Henk de Haan is de CEO van Henk Evenement’n. Dit soort kwalificaties ademen allemaal de sfeer van het bedrijf. CEO klinkt groot, maar het bedrijf telt slechts één werknemer en dat is Henk de Haan zelf. ,,Dat CEO is een geintje’’, legt hij uit, ,,het zegt helemaal niks, maar iedereen herinnert zich het als ik me zo voorstel. Dus het werkt.’’

‘Ik vind het wel geinig als mensen denken: daar heb je die gek’

Henk de Haan is een grappenmaker met altijd een goed humeur, één met een sociale inborst. Over het niveau van zijn grappen lopen de meningen uiteen, maar hij is uitermate serieus als het om zijn werk gaat. Dit gesprek gaat ook over de komiek die een bedrijf moet runnen, waardoor het misschien voor Henk wel het ernstigste gesprek sinds jaren is geworden.  ,,Ik vind het wel geinig als mensen denken: daar heb je die gek’’, klinkt het. ,,Laat ze het maar denken. Ik doe niet zomaar wat. Er zit meestal wel een idee achter wat ik doe.’’

Wie met Henk de Haan optrekt, beleeft een gezellige dag. Het is zijn handelsmerk. Dat was al zo toen hij nog betaald voetballer was bij FC Groningen en BV Veendam. Het lijkt alsof er sindsdien weinig veranderd is. ,,Nou, het bedrijf runnen voelt echt wel als ondernemerschap’’, zegt hij. ,,Alleen al omdat ik eigen keuzes en een eigen agenda maak. Ik heb inderdaad bijna altijd een leuke dag, maar de serieuze kant is er wel degelijk.’’

Entertainen en plezieren kosten hem geen moeite

Op zijn site afficheert Henk de Haan zijn bedrijf als volgt: ,,Gezelligheid, vermaak en sportiviteit, daar wordt u blij van. En als u blij bent, ben ik dat ook. Want ik word blij van het vermaken van andere mensen.’’

Hij organiseert vooral personeelsdagen. De Haan: ,,Als we ’s morgens beginnen en de stemming wordt in de loop van de dag steeds beter, dan doe ik het goed. Jazeker, ik houd de stemming gedurende de dag in de peiling.’’

Entertainen en plezieren kosten hem geen moeite. Daar begint alles mee bij Henk de Haan. Hij doet bijvoorbeeld ook vrijwilligerswerk. De Haan heeft net een dag flyeren voor de Voedselbank achter de rug. En hij doet ook een actie voor de Voedselbank. Zijn motor, in de geelzwarte broez’n-kleuren, werd amper meer gebruikt en werd verloot. De volledige opbrengst is voor de Voedselbank. De Haan: ,,Mensen konden een lot van 5 euro kopen. Het heeft zo´n 10.000 euro opgeleverd. Mooi toch?! Die motor is misschien maar 400 tot 500 euro waard.’’

‘Ik snap niet dat ondernemers niet veel meer vrijwilligerswerk doen’

Toen hij de actie begon, was er meteen een bedrijf uit Ten Boer die nieuwe banden voor de motor aanbood. ,,Ik zorg ervoor dat zo’n gift op Facebook is te volgen en dat bedrijf uit Ten Boer kreeg direct enorm veel likes. Zó´n bedrijf snapt het. Over het algemeen doen bedrijven een enkele keer mee met een DoeDag. Dat is altijd in april of zo. Maar zoiets moet veel vaker. Ik snap niet dat ondernemers niet veel meer vrijwilligerswerk doen. Het levert zó veel goodwill op en het is ook best interessant om te doen.’’

De Haan werkte tot een paar jaar geleden als verzekeringsadviseur bij de Rabobank in Delfzijl. Hij wist al langere tijd dat hij voor zichzelf wilde beginnen, want het werk bij de bank werd steeds minder leuk. ,,Ik was 51 of zo en ik nam me voor om met plezier 66 te worden’’, blikt hij terug. ,,Dat was de basis van mijn idee om voor mezelf te beginnen. De Rabobank is een geweldige werkgever voor me geweest, maar je moest steeds vaker verslagen schrijven van wat je deed en je moest met nieuwe systemen werken. Ik moet het van praten hebben, niet van verslaglegging.’’

‘Ik ben mijn bedrijf met het hoogtepunt begonnen, de reis naar Nevland’

Hij wilde leuke dingen doen. Bijvoorbeeld voetbalreisjes naar de voormalige spits van FC Groningen, Nevland, een tocht naar Robben en een trip naar Koeman. ,,Toen ik begon moest ik haast maken, want Nevland bleek zijn afscheidswedstrijd al gepland te hebben’’, weet De Haan nog goed. Het moest allemaal in hoog tempo geregeld worden: supporters die mee willen, bus, boot, hotel, voetbalkaartjes. De Haan: ,,Gelukkig kwam Arriva met een offerte waar het vervoer en verblijf al in zat. Die heb ik direct maar ondertekend.’’

Het werd een onvergetelijke reis. De Haan: ,,Ik ben mijn bedrijf met het hoogtepunt begonnen. Ja, het is nog steeds mijn hoogtepunt. Prachtige dagen waren het. Nevland vond het geweldig. Hij schaamde zich haast dat mensen 500 tot 600 euro neertelden om zijn laatste wedstrijd te bezoeken.’’

De toeter gaat altijd mee als geheim wapen

De start van het bedrijf was meteen een stevige vuurdoop. ,,Je moet bij zoiets wel de leiding nemen. Ik heb daarvoor mijn eigen wapen, ik neem altijd mijn trompetje mee. Dat doet het goed, hoor. Ik was laatst met cliënten van Cosis op pad. Het zijn mensen die begeleid wonen. Dan is het tetteretet, en meteen is er sfeer.’’

Henk de Haan glundert als hij eraan terugdenkt. ,,Ik wil geen grijze muis zijn. Mensen moeten me met een glimlach herinneren. Het maakt niet uit of ik met Cosis, UWV of een waterschap op pad ben. Dat toetertje  doet wonderen. Ik ging jaren geleden naar Fiorentina-FC Groningen en had de trompet mee. Italiaanse suppoosten herkenden het ding niet en ik moest het daarom inleveren, vonden ze. Heb ik ter plekke het Italiaans volkslied gespeeld. Die lui vonden het geweldig. Ik mocht door. Met toeter.’’

Het lijkt soms of hij heel veel wedstrijden voor de FC heeft gespeeld…

Toen hij begon met zijn bedrijf, had hij geen afgerond businessplan. Aan zijn bekendheid hoefde hij in elk geval niet meer te werken, zo wist hij. ,,En tegenwoordig heeft iedereen wel een mening over mij, ik hoef nooit te vertellen wie ik ben. Dat heb ik wel uitgebouwd, want mensen kennen me nu ook van Broez’n of socialmedia.’’

Henk de Haan moet dan lachen: ,,Er zijn wel eens van die bijeenkomsten met oud-spelers van FC Groningen. Er zijn dan spelers die meer dan 100 wedstrijden hebben gespeeld, maar niemand kent ze. Gezien de reacties lijkt het alsof ik net zo veel heb gespeeld, maar feit is dat ik maar iets van 25 wedstrijdjes voor de FC heb gespeeld.’’

Gezelligheid en vrolijkheid vormen de fundamenten

De Haan richt zich met zijn bureau Evenement’n op mkb-bedrijven. ,,Ik heb bewust niet de concurrentie met de grotere bureaus gezocht’’, legt hij uit, ,,maar dat heeft ook met investeringen te maken. Ik ga al te grote risico’s uit de weg. Dat wil zeggen, als ik een idee heb dat veel geld kost, dan zegt Karin (zijn vrouw die ook de financiën doet): Dat gaan we niet doen, je weet niet hoe het loopt.’’

Gezelligheid en vrolijkheid vormen eigenlijk de fundamenten van De Haans bedrijf. ,,Het gaat om de sfeer’’, benadrukt hij. Als dit gesprek plaats heeft, is het hartje winter. Het is niet bepaald de tijd van de personeelsuitjes, dus maakt hij veel tijd vrij voor acquisitie. Bezoekjes aan bedrijven, maar ook extra aandacht voor de projecten in 2020. Zo organiseert hij weer een reis naar de Formule 1 in Spanje. En rent hij deze maanden naar van pubkwis naar voetbalkamp, van lezingen naar bingo’s.

‘Ik ben scherp op gemakzucht bij mezelf’

Maar wat is nu het allerleukste om te doen? De personeelsuitjes, klinkt het meteen. ,,Het is nooit hetzelfde, de groepen zijn steeds anders. Kijk, we hebben al heel vaak een uitje naar Schiermonnikoog gemaakt. Eén telefoontje en alles staat daar klaar, zo goed kennen ze me daar. Maar tegelijk besef ik dat dat soort routine gevaarlijk is, ik ben daarom scherp op gemakzucht bij mezelf.’’

Recente verhalen

Recente blogs