Over lang leve de tekst

Wat doe ik?

Lang Leve de Tekst is een wat ouderwetse kreet in een tijd dat beeld – filmpjes, prachtig gestileerde foto’s – het moeten doen. Eigentijdse deskundigen zweren steeds vaker bij beeld.

De waarde van tekst wordt langzamerhand ondergewaardeerd. Tekst vraagt wat meer tijd van de ontvanger, absoluut, maar het brengt nuance, het geeft ruimte voor beeldvorming, het spoort de eigen fantasie aan, maar het kan ook heel precies zijn. Een verhaal is, mits goed geschreven, boeiend.

Lang Leve de Tekst doet aan storytelling, om een term van deze tijd te gebruiken. Storytelling is een in de loop der jaren door copywriters en marketeers gebutste methode van verhalen vertellen, waardoor het is alsof het leven enkel rozengeur en maneschijn is. Het oogt dan allemaal te gelikt.

Storytelling is niettemin een treffend instrument om geur en kleur aan een bedrijf of instelling te geven. Maar door rafelrandjes en zwakke kanten van de organisaties mee te nemen in een verhaal – mijn verleden als journalist speelt daarin ongetwijfeld een rol – en vervolgens te vertellen hoe een onderneming of organisatie daarmee omgaat, krijgt een verhaal diepte en profiel. Het is storytelling ten voeten uit.

Een eerlijk verhaal is altijd het beste verhaal. Al die met goede bedoelingen doorspekte acties om niet het eerlijke verhaal op te schrijven vormen juist het pantser dat iedereen vaak al vermoedt en dus ook wil zien. Het effect laat zich raden.

Grotere organisaties hebben toch al de neiging die strijd te voeren waarvoor ze de middelen hebben in plaats van een gezonde kijk te hanteren. Maar het is nooit te laat…

Wie ben ik?

Bouke Nielsen is de naam. Ik ben vrijwel mijn hele leven in dienst geweest van Dagblad van het Noorden/Nieuwsblad van het Noorden. Eerst 17 jaar als sportredacteur, tussendoor een blauwe maandag als eindredacteur en 25 jaar als economieredacteur. En voor die tijd heb ik gewerkt voor de Winschoter Courant, De Veendammer/Noord-Ooster en De Eemsbode. Als met al ben ik dik 46 jaar actief geweest als journalist. Een blauwdruk van wat ik geschreven heb is hier te vinden.

Het laatste decennium heb ik veel geschreven over start-ups en ontwrichtende digitale technieken. Ik ben daardoor in staat de ‘tech’ op een begrijpelijke manier aan oudere doelgroepen uit te leggen.

Ik ben overigens van 1953, dus is het meteen helder hoe jong ik ben.

Wat kost ik?

Ik vraag een vergoeding van om en nabij de 90 euro (ex btw) per uur – afhankelijk van al dan niet complicerende omstandigheden –  als het om incidentele projecten gaat.

Bij structurele opdrachten hanteer ik een lager tarief.